تولید محتوا به معنای ایجاد مطالب و ویدیوهایی است که میتواند اطلاعات مفید یا سرگرمی برای مخاطبان فراهم کند. با یادگیری این حرفه، میتوانید محتوای جذاب بسازید و آن را در پلتفرمهای مختلف به اشتراک بگذارید تا به رشد کسبوکار خود کمک کنید.
- تولیدکننده محتوا کیست؟
- تولیدکننده محتوا کیست؟
- تعریف محتوا چیست؟
- مزایای همکاری کسبوکارها با تولیدکنندگان محتوا
- محتوایی که تولیدکنندگان محتوا ایجاد میکنند
- انواع محتوا که توسط تولیدکنندگان ایجاد میشود
- پلتفرمهای محبوب برای تولید محتوا
- ویژگیهای مشترک تولیدکنندگان موفق محتوا
- ۵ ویژگی که بهترین تولیدکنندگان محتوا دارند
تولیدکننده محتوا کیست؟
شما فقط کافیست در لینکدین برای هشدارهای شغلی ثبتنام کنید تا متوجه شوید که شرکتهای زیادی روزانه به دنبال افرادی برای مشاغل رسانههای دیجیتال، بهویژه تولید محتوا، هستند. این مسئله ممکن است شما را به فکر بیندازد که به عنوان یک تولیدکننده محتوا فعالیت کنید.
اما برای تبدیل شدن به یک تولیدکننده محتوا چه مهارتهایی لازم است و چطور میتوانید این مسیر را شروع کنید؟
اگر به شغل تولید محتوا فکر میکنید، قصد دارید کسبوکاری به عنوان تولیدکننده محتوا راهاندازی کنید یا اگر هماکنون در این مسیر هستید و میخواهید سطح خود را ارتقا دهید، این مطلب میتواند به شما کمک کند.
تولیدکننده محتوا کیست؟
تولیدکننده محتوا کسی است که محتوای سرگرمکننده یا آموزشی را تولید میکند تا از طریق هر رسانهای به مخاطب منتقل شود.
تولید محتوا بهویژه برای محتوای دیجیتال در شبکههای اجتماعی اهمیت دارد، چون بیشتر محتوا در این پلتفرمها مصرف میشود و همچنین منبع درآمدزایی برای تولیدکنندگان است.
برای کسبوکارها، تولید محتوا میتواند شامل ایجاد و ارائه خبرنامهها، ایمیلها، وبینارها، مطالب بازاریابی دیجیتال، بروشورها، پستهای شبکههای اجتماعی، مقالات، گزارشهای سالانه، پیامهای تبلیغاتی و سایر موارد باشد.
برای افراد نیز، تولید محتوا به معنای خلق محتوای جدید برای شبکههای اجتماعی، مانند لایو، ولاگ، یا سایر محتوای تصویری و ویدیویی است، که اغلب با هدف تعامل و ایجاد ارتباط با مخاطبان هدف خود صورت میگیرد. همچنین، اصطلاح "بازاریابی تأثیرگذار" نیز در اینجا مطرح میشود.
تعریف محتوا چیست؟
برای فهمیدن بهتر نقش تولیدکننده محتوا، باید بدانید که محتوا چیست. در صنایع نشر، ارتباطات و هنر، محتوا شامل تمامی اطلاعات و تجربیاتی است که از طریق نوشتار، سخنرانی یا هنرهای مختلف به کاربر نهایی منتقل میشود و به او ارزشی اضافه میکند.
برای کسبوکارها، محتوا شامل موادی است که کاربران، خوانندگان یا بینندگان از آن بهره میبرند.
در سطح پایه، محتوا شامل موارد زیر است:
- اطلاعات و/یا تجربه
- رسانه یا کانال انتقال اطلاعات
- هر ویژگی مفیدی که رسانه به اطلاعات یا تجربه اضافه میکند
در حالی که رسانه انتقال محتوا مهم است، اطلاعات و تجربه اهمیت بیشتری دارند. برای مثال، یک کانال یوتیوب بدون ویدیو یا مجله موردعلاقه شما بدون مقالات یا تصاویر بیارزش خواهد بود.
مزایای همکاری کسبوکارها با تولیدکنندگان محتوا
کسبوکارها بیشتر به ارزش همکاری با تولیدکنندگان محتوای آزاد پی بردهاند. آنها مشاهده کردهاند که محتوای باکیفیت کاربران را ترغیب به انجام اقدام میکند و میتواند از طریق تعامل با برند یا جامعه آن، باعث ایجاد حس وفاداری شود.
محتوایی که تولیدکنندگان محتوا ایجاد میکنند
به اطراف خود نگاه کنید، تقریباً تمام محتوا توسط کسی تولید شده که برای این کار دستمزد گرفته است؛ از نوشته روی بستهبندی غلات صبحانه گرفته تا ویدیوهایی که در اینستاگرام تماشا میکنید.
مسئولیتهای تولیدکنندگان محتوا میتواند متنوع باشد و شامل موارد زیر شود:
- نوشتن، ویرایش، وبلاگنویسی و بهروزرسانی محتوا برای بروشورها، مواد بازاریابی و تبلیغاتی، ایمیلها، وبسایتها و وبلاگها
- اطمینان از رعایت بهترین روشهای بهینهسازی موتور جستجو (SEO) برای محتوای دیجیتال
- ایجاد پستهای شبکههای اجتماعی و مدیریت حسابها، شامل تعامل با کاربران
- همکاری با بخشهای مختلف شرکت و به اشتراک گذاشتن ایدهها برای رفع نیازهای محتوایی آنها
- نظارت بر شاخصهای عملکردی وبسایت و شبکههای اجتماعی
انواع محتوا که توسط تولیدکنندگان ایجاد میشود
انواع محتوای متداول شامل موارد زیر است:
- مقالات
- تصاویر هنری
- صدا
- پستهای وبلاگ
- بروشورها
- کتابهای الکترونیکی
- ایمیلها
- نمودارها
- فیلمها
- عکسها
- اینفوگرافیکها
- اخبار
- توضیحات محصول
- محتوای شبکههای اجتماعی
- ویدیوها
- اوراق سفید
با اینکه تعداد زیادی از انواع محتوا وجود دارد، لازم نیست در همه آنها حرفهای باشید. تنها کافیست بر اساس تخصص خود، نوع محتوایی که دوست دارید تولید کنید را انتخاب کرده و در آن زمینه حرفهای شوید.
پلتفرمهای محبوب برای تولید محتوا
محتوا کجا نمایش داده میشود؟ برخی از پلتفرمهای اصلی محتوا عبارتند از:
- شبکههای اجتماعی (یوتیوب، تیکتاک، اینستاگرام، فیسبوک و ...)
- اینترنت (وبلاگها، پادکستها، وبسایتها، کتابهای الکترونیکی و ...)
- رویدادهای زنده (کنفرانسها، اجراها، همایشها و ...)
- مواد چاپی (کتابها، بروشورها، مجلات و ...)
- رادیو، سینما و تلویزیون
ویژگیهای مشترک تولیدکنندگان موفق محتوا
همه تولیدکنندگان محتوا یک سری ویژگیها و عادات مشترک دارند که آنها را متمایز میکند.
دیدگاه ها
ایمیل شما نمایش داده نمیشود